add wishlist show wishlist add compare show compare preloader

Helseteknologi gjort enkelt og tilgjengelig for alle

Hva er høyt blodtrykk

Hva er høyt blodtrykk

På en blodtrykksmåler vil du se to tall. Det første tallet, overtrykket, forholder seg til det høyeste trykket i blodet når det pumpes rundt i kroppen. Helst bør dette tallet ligge et sted rundt 120. Det laveste tallet, undertrykket, måler trykket når hjertet hviler mellom hver sammentrekning, og dette bør være rundt 80 eller lavere.

Hvis blodtrykket ditt er 140/90 eller høyere, anses dette som høyt og du bør ta kontakt med legen. Et for høyt eller et for lavt blodtrykk bør undersøkes av helsepersonell. Hvis blodtrykket ditt ligger på 90/60 eller lavere, anses dette som for lavt. Et lavt blodtrykk kan skape problemer og forårsake svimmelhet.

EVOLU gir deg et verktøy som gjør det lettere å forstå hva blodtrykket ditt betyr. Hvis du vet hva blodtrykket ditt ligger på, kan du taste inn tallene og få en rask forklaring på om trykket er for lavt eller høyt. Blodtrykket vårt kan gå opp av mange grunner. Et midlertidig høyt blodtrykk kan skyldes flere faktorer, og det betyr ikke nødvendigvis at trykket konstant er for høyt.

Stressende situasjoner, angst, følelser og mye aktivitet kan midlertidig heve blodtrykket. For noen er det ingenting som trigger disse følelsene mer enn en tur til legen og helsesjekker. Når blodtrykket måles i et klinisk miljø, kan resultatet fremstå høyere enn normalt.

Dette er kalles for «hvit frakk-hypertensjon» og kan gjøre det vanskelig for legen å avgjøre om pasienten trenger blodtrykksbehandling eller ikke. I løpet av en dag vil blodtrykket derfor svinge, hvilket er naturlig. Men for noen øker det ekstra mye på sykehus og legekontor.


Hvordan påvirker blodtrykket oss?

Et høyt blodtrykk kan påvirke helsen vår og øker blant annet risikoen for hjerneslag samt hjerte- og karsykdommer. Likevel er det mange som lever uvitende om at de har et høyt blodtrykk, da du ikke alltid opplever typiske symptomer.

Nettopp derfor anbefaler Norsk Helsevesen at du måler blodtrykket vårt jevnlig – særlig dersom du er overvektig, røyker, har familiemedlemmer med høyt blodtrykk eller har andre helseplager.

blodtrykk

Hvordan senker jeg blodtrykket?

Hvis du har et høyt blodtrykk og ønsker å redusere risikoen for et høyt blodtrykk i fremtiden, er det flere grep du kan ta.

Vektkontroll

Det første du kan gjøre er å kontrollere egen vekt og holde kroppen i form. Hva som er en sunn vekt for deg avhenger naturligvis av kjønn, alder og kroppsbygning, men generelt sett bør forholdet mellom midje og hofte være på <1 eller <0,85 for kvinner.

Reduser inntak av salt

Sørg for at du har et sunt kosthold og pass på at ikke får i deg for mye salt. Et variert og sunt kosthold vil også hjelpe deg med vektkontroll. Salt er en av blodtrykkets største påvirkere. Ved å redusere inntaket av salt vil du raskt og enkelt redusere blodtrykket. 75 % av nordmenns daglige saltinntak kommer gjennom hurtigmat, brød, frokostblanding, sauser og prosessert mat.

Hvis prosessert mat er en stor del av kjøleskapet ditt, bør du sjekke ingrediensene nøye. Her forekommer det ofte høyere nivåer av salt enn hva vi er klar over. Det beste alternativet er naturligvis å kokkelere med ferske ingredienser som lar deg kontrollere saltnivået, men dersom du ikke har tid til å lage hvert måltid fra bunnen av, bør du sjekke ingrediensene til ferdigmåltidene.

Reduser røyk- og alkoholforbruk

Et annen måte å senke blodtrykket på, er å slutte å røyke og redusere inntaket av alkohol. Røyk og alkohol har også en stor effekt på blodtrykket vårt. Det kan være vanskelig å slutte fullstendig, men jo mindre alkohol og røyk kroppen får i seg, desto bedre er det for blodtrykket.

Minimer inaktivitet

Det er også viktig å holde seg i aktivitet og sørge for å trene regelmessig. Dette vil komme blodtrykket til nytte. Du har sikkert hørt ordtrykket «Sofasitting er den nye røyken». Dette skyldes at sitting er en faktor som gir en generelt dårlig helse. Kroppen vår er ikke skapt for å tilbringe timevis på sofaen hver dag, eller sitte bøyd over skrivebordet med øynene limt til dataskjermen.

Studier viser at risikoen for tidlig død er 15 % høyere hos personer som sitter mer enn åtte timer om dagen, sammenlignet med aktive mennesker. Dersom du utsetter kroppen for lange perioder med inaktivitet, vil dette øke risikoen for vektøkning, hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og nye kreftformer.

Inaktivitet kan også utløse hodepine, slapphet samt nakke- og korsryggsmerter. Så hva kan du gjøre for å unngå inaktivitet i hverdagen? Løsningen er enkelt. Forskere sier at den eneste sikre måten å redusere inaktivitet på, er å sørge for å sitte mindre og endre stilling hvert 20 eller 30-ende minutt. Dette kan være å reise seg opp i 30 sekunder eller stå noen minutter å strekker på kroppen.

Når du går øker blodsirkulasjonen og du brenner mer kalorier da forbrenningen øker. Når du holder kroppen i bevegelse, vil du også få ny energi og kreative tanker begynner å flyte. Ved å endre holdning og sittestilling reduserer du belastningen på nerver, ryggskiver og ledd.

Skritteller

Du trenger ikke å melde deg på et treningssenter og betale dyre dommer for å øke aktivitetsnivået. Bare det å gå mer og bevege kroppen i hjemmet kan gi store helsemessige fordeler. En gjennomsnitts nordmann tar i overkant av 5 000 skritt hver eneste dag. Dette høres kanskje mye ut, men realiteten er at vi bør gå minst 10 000 skritt i hverdagen.

En skritteller er et godt hjelpemiddel som gjør det enklere å sikre at vi treffer dette målet. Flere studier viser at personer som aktivt bruker en skritteller, øker det daglige gjennomsnittet med over 2 000 skritt. Telleren gir oss motivasjon og reduserer både vekt og blodtrykk.

I dag finnes det mange aktivitetsmåler, treningsklokker og lignende som gir oss tilgang på slike hjelpemidler i hverdagen. Her får vi en skritteller, kaloriteller og søvn-overvåker og flere verktøy som måler den daglige aktiviteten vår. Dette gir et realistisk bilde og en god oversikt over egen helse.

Den beste måten å få hjelp til å redusere blodtrykket på, er selvfølgelig å ta en tur til legen. Hør på råd og anbefalinger fra din lege, da alle er forskjellig og har ulike forutsetninger basert på kropp, helse og sykdomshistorie. Har du et høyt blodtrykk er det viktig å gå til legen, da ytterligere behandlinger kan være nødvendig for å sikre en god helse.

blodtrykk1